Monday, May 29, 2017

"Saya Baca Seolah Tak Percaya!!" - Isu Seorang Wanita Persoal Mia Sara Bertudung, Ini Respon Balas

"Harap Ini Akan Menjadi Yang Pertama & Terakhir" - Isu Seorang Wanita Pertikai Mia Sara Bertudung, Ini Respon Balas


Seorang wanita bernama Azira sebelum ini mempersoalkan tindakan pelakon cilik Mia Sara yang berhijrah dan memakai tudung untuk menutup aurat.

Wanita ini mengecam tindakan pelakon berumur 11 tahun itu yang dikatakan tidak patut memikirkan soal aurat ketika masih kanak-kanak.

Baca komen dari wanita tentang hal ini (DI SINI)

Apabila komen dan pendapat wanita ini menjadi viral, seorang ilmuan bernama Prof Madya Dr Rafidahtampil memberi komen balas.

Ternyata prof ini terkejut ada seorang dewasa membuat komen sebegitu, apatah lagi kanak-kanak itu melakukan perkara yang baik dan positif.

Ini komen dari Prof:

I read with disbelief. Who's more mature?

While Mia, the 11 year old was talking about what she understood of hijab as the requirement of Islam, and how she related it to 'rezq', a remembrance and a reflection to all of us now that Ramadhan is coming....a much older adult who is supposed to be protective, and minding her words, managed to reduce it all to merely a theme of "an object".

I hope this will be the first and the last time, that Miss Azira uses children in propagating whatever values she believes in, in such an ungodly manner.

It's Mia's choice. And my respect to her parents who have successfully instilled the right values in her.

.................................

Saya baca seolah tidak percaya. Siapa lebih matang? Walaupun Mia, yang berumur 11 tahun itu bercakap tentang apa yang dia faham hijab sebagai keperluan Islam, dan bagaimana dia kaitkan dengan rezeki, ingat dan renungkan untuk kita semua sekarang bahawa Ramadhan akan datang. 

Yang dewasa atau lebih tua yang sepatutnya menjadi pelindung, dan sepatutnya beringat dalam berkata..boleh menidakkan semua ini hanya kerana konsep ‘objek’

Saya berharap ini akan menjadi yang pertama dan kali terakhir, bahawa Cik Azira menggunakan kanak-kanak dalam menyebarkan apa sahaja nilai dia percaya, dalam apa-apa cara yang tak beriman. Ia adalah pilihan Mia. Saya hormat kepada kedua ibu bapa Mia yang memberi memberi nilai yang baik buat diri Mia.



Sememangnya tindakan Mia Sara ini patut dijadikan contoh anak-anak kecil diluar sana.

Mia sebelum ini berkata dia lebih mementingkan aurat dari dunia lakonan. Salute!

0 comments:

Post a Comment