Pendedahan Mengejutkan Lan Kristal Tentang Kumpulan Kristal


18 Tahun kumpulan Kristal lalui susah dan senang bersama vokalis utama iaitu Lan.

Akhirnya secara rasminya, Lan membuat keputusan dan mengumumkan untuk mengundur diri daripada kumpulan yang dianggotainya sejak berumur 14 tahun itu.

Pengumuman dibuat oleh Lan ketika ditemui selepas konsert minggu kelima Gegar Vaganza 4 minggu kelima semalam.

Lan membuat keputusan itu kerana terasa hati dengan tindakan anggota kumpulan itu yang dikatakan melakukan sesuatu tanpa berbincang dengannya terlebih dulu.

Beberaap hari yang lalu, menerusi laman sosial Instagram kumpulan itu, Kristal telah mengeluarkan kenyataan untuk merehatkan Lan sebagai vokalis dan  turut mengumumkan bakal mencari vokalis baru Kristal.

Malah Rody Kristal mengeluarkan kenyataan bahawa Lan tidak berbincangn dengan Kristal untuk menyertai Gegar Vaganza dan menjadikan mereka sebagai tunggul.

Oleh itu, kini secara rasminya Lan telah keluar dari kumpulan Kristal dan menjadi penyanyi solo.

Ini pengumuman dari Lan:

"Saya mohon maaf saya tak pernah buat hal dalam industri.

 "Saya rasa sangat sedih dan saya sayangkan band saya, Kristal.

 "Dengan rasminya, depan semua orang...Memang saya mohon untuk undur diri, lebih baik

Ini pula pendedahan mengejutkan dari Lan tentang perkara sebenar yang mana sememangnya ada aggota lain yang membuat porjek solo tanpa berbincang dengan ali kumpulan lain.

"Saya hanya rancang nak buat projek solo, tak pernah ada rasa langsung saya kata nak tinggalkan Kristal.

"Lagipun itu adalah projek sampingan, saya teringin untuk mencuba benda baru di samping mencari rezeki lebih untuk keluarga bukan bermaksud tinggalkan Kristal.

"Lagipun bukan saya saja, malah ada juga anggota lain yang buat projek solo.

"Selama ini, apa yang mereka buat di belakang saya, tanpa berbincang dengan saya, saya hanya diamkan diri. Saya menjadi orang terakhir yang tahu.

"Sebab sebelum ini, kebiasaannya apabila mereka mahu lakukan sesuatu, memang tiada apa-apa perbincangan dan persetujuan secara rasminya.

"Apabila saya menyuarakan perancangan projek solo, saya dipersalahkan dan dituduh 'tunggul'.

"Kalau saya tunggul, sudah 18 tahun saya menjadi tunggul di dalam Kristal. Sebenarnya, projek solo itu bukanlah bererti saya mahu meninggalkan Kristal, malah ada juga anggota lain yang turut buat projek solo. Ini adalah projek sampingan bagi menampung saya dan keluarga, tetapi masih bersama Kristal.

"Apabila mereka menyuarakan untuk merehatkan saya, maka saya akan berehat dan tidak ada lagi perbincangan selepas ini,"

Walaupun dilanda kontroversi dan mempunyai isu, Kata Lan, dia langsung tidak berdendam dengan kumpulan yang menaikkan namanya itu.

"Buat peminat kami, teruskan menyokong mereka dan saya tidak pernah berdendam dengan mereka kerana saya sudah anggap mereka sebagai keluarga.

"Apabila perkara ini timbul, saya sangat terkilan dengan apa yang diperkatakan,"

Enggan memanjangkan lagi isu terbabit selepas ini, Lan berkata, apa yang disuarakannya adalah muktamad.

Mengakui akan meneruskan projek solonya selepas ini, Lan memutuskan untuk membawa jenamanya sendiri.

"Sebenarnya saya ada perancangan sempena 20 tahun Kristal, tetapi apabila kemelut ini terjadi, semua apa yang saya rancangkan sudah berakhir.

"Selepas ini saya akan memfokuskan kepada kerjaya seni saya secara solo," 

Lan juga berharap para peminat terus memberi sokongan yang padu terhadap kumpulan Kristal walaupun beliau kini tidak lagi bersama mereka.

Ini saranan dari Lan kepada peminat Kristal:

"Saya harap mereka hormati keputusan ini dan kepada para peminat, teruskan menyokong saya yang bergerak secara solo selepas ini dan kawan-kawan saya dalam Kristal"

Semoga Lan dan juga kumpulan Kristal terus sukses dengan haluan masing-masing.

Sumber: Astro Gempak / BHarian

0 comments:

Post a Comment