Cara Fathia Latiff Temubual Tun Mahathir Mengecewakan, Dipersoal Orang Ramai

Cara Fathia Latiff Temubual Tun Mahathir Mengecewakan, Dipersoal Orang Ramai



Orang ramai meluahkan rasa terkilan dan  kecewa dengan sesi temubual secara langsung bersama Tun Mahathir pagi tadi.

Ramai mempersoalkan cara pelakon Fathia Latif yang menjadi hos dalam rancangan secara live itu.

fathia Latiff dilihat gagal menjalankan tugas dengan baik dan tidak melontarkan soalan yang bernas.

Antara kegagalan fathia Latiif adalah dia tidak bertanya tentang isu semasa walhal wawancara itu diadakan selang beberapa jam selepas pihak berkuasa Amerika Syarikat menamakan beberapa aset mewah untuk dirampas kerana didakwa berkait dengan wang dicuri daripada 1MDB.

Isu hangat itu tidak disentuh sepanjang wawancara selama 45 minit itu.

Fathia mengemukakan soalan lebih bersifat santai dan lebih kepada peribadi sahaja.

Ini menyebabkan ramai  mempersoalkan ilmu pengetahuan isu semasa Fathia walaupun mempunyai kelulusan undang-undang Universiti Teknologi Mara (UiTM).

Ini antara komen yang tidak berpuashati:

“Anda di sana mewakili kami yang berada di luar ini. Tak kiralah sebagai suara kepada penyokong kerajaan atau pembangkang. Jadi letakkan diri anda sebagai seorang ‘wakil’ yang bertanyakan soalan-soalan lebih luas skopnya, bukan lebih kepada apa yang anda secara peribadi rasakan serta pengalaman keluarga anda,” -Amelia Abu Bakar

Antara soalan yang remeh dari Fathia ialah tabiat kesihatan dan rutin harian walhal banyak isu yang sedang berlaku di negara.

Fathia bagaimanapun dilihat berkali-kali mengakui tidak arif sangat mengenai politik semasa, sambil berkata beliau juga tidak memandang serius pelbagai isu yang dibangkitkan pembangkang.

Antara kata-kata Fathia yang menunjukkan dia tidak ambil peduli hal rakyat ialah seperti: “Rakyat Malaysia tetap happy, shopping, so apa masalahnya,”

Ini jawapan balas dari Tun Dr Mahathir:  “Realitinya, banyak kedai sudah ditutup kerana tak laku, pelanggan tak belanja macam dahulu.”

Fathia kemudian berkata, sebagai seorang yang tinggal di bandar dan tidak dikategorikan miskin, beliau tidak nampak kesusahan rakyat seperti yang digembar-gemburkan itu.

“Orang datang jumpa, saya nampak. Minta kerja tak dapat kerja. Walaupun lulus, graduan, tak dapat kerja. Minta biasiswa tak dapat. Dulu mudah.”
- Jelas Tun M kepada Fathia

Di akhir sesi itu, Fathia yang mungkin sudah melihat kebanjiran komen mengecamnya, berkata beliau terbuka dengan segala kritikan kerana ia dapat membaiki dirinya.

Sumber: FreeMalaysiaToday

0 comments:

Post a Comment