Ini kesilapan yang tak sepatutnya berlaku! Kecuaian bawa padah..


Zaman viral ini, kalau silap sikit memang habis kena bambu. Inilah yang berlaku keapda sebuah drama tempatan berjudul Mona Lisa.

Pengarah drama Mona Lisa iaitu Shahrul Ezad mengaku silap dan telah memohon maaf dan kerana berlaku kecuaian dalam pembikinan drama tersebut sehingga ada satu babak hospital yang dipertikaikan penonton.

Shahrul Ezad berkata, perkara itu berlaku berikutan pihaknya tidak meminta nasihat dan rujukan daripada mana-mana ahli dalam bidang perubatan.

Ini ekoran ada satu video viral menyatakan hanya dengan gunakan imbasan imej X-Ray, doktor dapat tahu seseorang itu ada hilang ingatan.

Ini videonya:



Walhal perkara berkenaan tidak benar sama sekali. X-Ray langsung tidak dapat menentukan seseorang itu hilang ingatan.

Ini komennya:

"Ini adalah kesilapan yang tak sepatutnya berlaku. Bila saya rujuk kepada pengarah bersama Uchee Fukada, dia mengaku akan kecuaian.

"Bila tanya dia ada refer mana-mana nasihat tak sebelum shoot? Dia jawab dia ada rujuk kepada penulis skrip. Sekali lagi saya tepuk dahi sebab yang kau tanya penulis skrip itu buat apa? Dia orang bukannya doktor.

"Diorang sendiri pun kadang-kadang tak faham apa yang diorang tulis. Main bantai translate daripada episod asal dari Korea," 



Sejak klip itu menjadi viral, drama arahannya Mona Lisa yang dikecam apabila terdapat kesilapan fakta.

Shahrul Ezad berkata lagi, dia kini dah dapat pengajaran berharga iaitu tidak boleh mengambil mudah dengan perkara tersebut.

"Lain kali jangan ambik mudah benda-benda macam ini teruma di zaman viral ni.

"Kepada penonton saya mewakili seluruh team mohon ampun dan maaf sekiranya dikatakan ambil mudah soal ini," 

Drama arahan Shahrul Ezad dan Uchee Fukada itu merupakan adaptasi drama Korea berjudul The Women Room dan ditayangkan pada Isnin hingga Jumaat, pukul 6 petang di saluran Astro Prima.

Drama 80 episod itu dibintangi oleh Zara Zya, Nazim Othman, Mona Allen, Hafreez Adam, Shah Jaszle dan Amyza Aznan.

Kepada peminat drama Melayu, jangan lupa tonton.

0 comments:

Post a Comment