Presiden Mongolia Harap Tun Mahathir Tegakkan Keadilan, Siasat Semula Kes Altantuya


Presiden Mongolia iaitu Khaltmaagiin Battulga berharap agar Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad dapat melihat kembali kes pembunuhan Shariibuu Altantuya yang berlaku pada Oktober 2006.

Sehingga kini, kes ini masih belum diselesaikan sepenuhnya.

Presiden Mongolia ini telah memberi satu perutusan khas bagi mengucapkan tahniah kepada Tun Dr Mahathir di atas pelantikan beliau menerajui negara ini.

Beliau sempat berkata, kes yang melibatkan rakyat Mongolia itu telah mengakibatkan ketidak senangan dari segi hubungan bilateral, dan juga rakyat dua negara ini.

Ini katanya:

"Saya amat berharap agar Yang Amat Berhormat Perdana Menteri dapat memberi perhatian khusus bagi menegakkan keadilan, melaksanakan apa jua keputusan mahkamah, serta menyelesaikan tuntutan sivil oleh keluarga mendiang dengan adil dan saksama.

"Ini bagi menyemarakkan dan mengembalikan suasana mesra dari segi hubungan bilateral antara Malaysia dan Mongolia"

Pada awal perutusan itu, Battulga berkata Malaysia di bawah kepimpinan Dr Mahathir selama 22 tahun telah membangun dengan pesat, dan reputasinya di peringkat serantau dan antarabangsa telah diperkukuhkan dengan hebat.

"Adalah satu penghormatan untuk mengimbas kembali lawatan Yang Amat Berhormat Perdana Menteri ke Mongolia pada tahun 1997, di mana ia telah memberi sumbangan yang signifikan kepada pembangunan hubungan bilateral dan peningkatkan kerjasama antara dua negara.

"Saya amat yakin Yang Amat Berhormat dapat menghulurkan bantuan dalam mengembali dan mengaktifkan hubungan mesra yang telah berlangsung secara tradisi antara Mongolia dan Malaysia, dan juga meningkatkan hubungan antara rakyat,"


Ini ucapan penuhnya dalam English:

"As the President of Mongolia, I pay special attention to the grave crime committed in Malaysia on 18 October 2006 – the murder of Ms. Shariibuu Altantuya, a Mongolian national and a mother of 2 children.

"It has created an unfavorable atmosphere in the bilateral relations between our two countries and, especially between the people."

"Therefore, I sincerely hope that Your Excellency Prime Minister will pay attention in bringing justice, implementing court decision and settling the civil suit of the family of the victim in a fair manner to invigorate the atmosphere in the bilateral relations between our two countries."

"It is a pleasure to recall Your Excellency’s visit to Mongolia in 1997, which has greatly contributed to the development of bilateral relations and cooperation between our two countries.

"I am confident that Your Excellency will extend valuable support in restoring and activating the traditionally friendly relations between Mongolia and Malaysia as well as strengthening the people-to-people ties," 

Itulah harapan dari ucapan dari Presiden Mongolia tentang kes Altantuya.

Sementara itu, Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun tidak menolak kemungkinan akan melihat semula kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu.

Namun begitu, beliau menegaskan perbincangan perlu dilakukan dengan pegawainya sebelum mengambil langkah seterusnya.

Kes ini sudah tentu menjadi tumpuan ramai.

0 comments:

Post a Comment