(VIDEO) JANGAN SEMBANG KOSONG! - Berteriak Mahu SPRM Siasat Tun Mahathir!


JMM atau nama penuhnya Jaringan Melayu Malaysia telah tampil menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membuka semula 13 kes laporan rasuah yang dibuat ke atas Perdana Menteri Malaysua Ke-7 iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini.

Presiden JMM iaitu Datuk Azwanddin Hamzah telah tampil semalam dan berkata, antara laporan kes tersebut pernah dibuat oleh Datuk Seri  Dr. Wan Azizah Wan Ismail yang kini Timbalan Perdana Menteri, Lim Guan Eng yang kini Menteri Kewangan dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Datuk Azwanddin juga berkata, SPRM di bawah ketua pengarah yang baru perlu melakukan siasatan secara telus tanpa mengira apa sahaja jawatan dan pangkat.

Ini videonya:



"Jika bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kini sedang disiasat, SPRM perlu melakukan tindakan yang sama ke atas Mahathir kerana laporan pernah dibuat sebelum ini.

"Jadi JMM mahukan SPRM lebih bebas daripada sebarang pengaruh politik dan tekanan daripada mana-mana pihak"

Dalam video itu, Datuk Azwanddin dilihat telah berteriak kepada orang ramai tentang apa yang sedang buat yang mana mahu Tun Mahathir turut disiasat oleh SPRM.

Beliau mengatakan supaya "jangan sembang kosong" dan dan akan terus tekan untuk SPRM siasatlah Tun M.

JMM telah menyerahkan dokumen kes salah laku itu di Ibu Pejabat SPRM di sini hari ini.

dalam pada itu, dalam kenyataan yang diedarkan kepada pihak media, Azwanddin menyenaraikan sebanyak 13 perkara yang harus disiasat SPRM antaranya pemilikan hampir 100 keping wang kertas RM500 dan RM1,000, skandal Perwaja Steel dan kekayaan luar biasa anak Mahathir.

Selain itu, PM Malaysia ke 7 itu dikatakan guna Danamodal untuk menutup kerugian syarikat kroni, aset hiliran Esso Malaysia dan salah guna kuasa sebagai Penasihat Petronas.

Skandal Bumiputra Finance, spekulator forex terbesar oleh Bank Negara, kegunaan wang kerajaan untuk melobi, pembelian MAS dengan harga luar jangkaan, siasatan RCI terhadap kerugian RM31.5 bilion Bank Negara serta bailout syarikat perkapalan Konsortium Perkapalan Berhad turut disenaraikan.

Datuk Azwanddin hadir ditemani bekas Pengarah Komunikasi Strategik, Kementerian Kewangan, Datuk Lokman Noor Adam.

0 comments:

Post a Comment